Friday, October 19, 2018

6 TANDA DAN SEBAB KEK TIDAK MENJADI

Selalunya bila kita buat kek mesti kita hendak kek tu hasilnya adalah gebu, naik dengan sempurna, lembut dan sedap. Semua yang kita buat kadang-kadang tak seperti yang kita impikan iaitu kek tidak naik, bantat, merekah, lembik dan sebagainya. Berikut sury ingin menghuraikan 6 tanda dan sebab kek tidak menjadi :
  1. Kek Merekah - berpunca daripada suhu ketuhar terlampau panas, kekurangan cecair
  2. Kek Lembap dan leper - Banyak cecair, bahan penaik tidak mencukupi, mentega dan gula tidak dipukul dengan betul tidak kembang secukupnya
  3. Kek Mendap di tengah-tengah - Ketuhar terlalu panas atau terlalu sejuk dan dibakar pada masa yang singkat. Selain itu pintu ketuhar dibuka terlalu awal atau sukatan bahan tidak tepat.
  4. Kek Bantat - Telur yang digunakan saiz yang terlalu kecil atau tidak elok, suhu ketuhar terlalu rendah
  5. Kek tidak naik sekata - Bancuhan tepung tidak sempurna, suhu dalam ketuhar tidak panas sekata menyebabkan kek tidak dibakar secara menyeluruh dan adunan melebihi daripada setengah loyang pembakar.
  6. Kek Berat - Sewaktu memukul campuran tepung terlalu laju, campuran mentega, telur dan gula dipukul terlalu lama, terlalu banyak tepung digunakan, serbuk penaik tidak sesuai dengan sukatan tepung atau suhu ketuhar terlalu rendah
Disini sury lampirkan 2 gambar daripada 6 tanda dan sebab kek tidak menjadi sebagai panduan kita bersama:

 
Kek Merekah



Kek Mendap


6 tanda dan sebab kek tidak menjadi diatas adalah antara asam garam yang selalui dilalui oleh mereka yang suka membuat kek sebelum nak menjadi seorang pakar memang banyak rintangan yang perlu kita belajar moga sedikit sebanyak memberi tip atau panduan bagi mereka yang mempunyai masalah yang sama.

No comments:

Post a Comment