Friday, October 19, 2018

TIP PERBEZAAN ANTARA KEK BUTTERCREAM DAN KEK FONDANT

Banyak Sury dapat pertanyaan berkenaan tip perbezaan antara Kek Buttercream dan Kek Fondant. Sury ingin menerangkan perbezaan dan diharap dapat menjelaskan secara keseluruhan jenis-jenis kek tersebut.


Kek Buttercream
Tip Perbezaan antara Kek Buttercream dan Kek Fondant ialah kek buttercream texture yang lembut dan tidak tahan dengan suhu yang panas dan mudah lembik. Ianya menggunakan adunan gula, krimwell dan shortening dengan kelajuan putaran tertentu supaya sebati dan boleh digunakan. Ia juga kena dimasukkan kedalam chilli atau peti sejuk untuk mengawal suhu kek tersebut. Harga kek ini lebih murah berbanding dengan kek fondant. Ianya selalu dijadikan lepaan pada kek hari lahir, perkahwinan dan pertunang

Kek Fondant
Tip Perbezaan antara Kek Buttercream dan Kek Fondant ialah kek fondant texture yang keras dan kuat dan lebih tahan. Ianya menggunakan adunan gula dan  gelatin, glukos dan diuli dengan sempurna untuk menjadi fondant yang berkualiti. Kek fondant tidak perlu di masukkan ke dalam chilli atau peti sejuk untuk mengawal suhu kek tersebut. Harga kek ini lebih mahal berbanding dengan kek buttercream kerana ianya perlu kemahiran dalam mengadunkannya. Ianya selalu dijadikan lepaan pada kek hari lahir, perkahwinan dan pertunangan.


Kesimpulan Tip Perbezaan Antara Kek Buttercream dan Kek Fondant banyak bezanya ikut citarasa dan budget anda untuk membuat pilihan.

No comments:

Post a Comment